Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

Friday, August 29, 2008

Amanah Dunia




Hidup ini sementara... Namun bagiku suatu penyiksaan..
Bagaimana harus kutempuhi hidup ini dengan amanah yang begitu berat yang tak mampu kupikul? Aku sering tertanya-tanya.."apakah aku melaksanakan amanahku sebaiknya?" hatiku lantas menjawab, " tiada satu amanah pun yang aku laksanakan sebaiknya!"
Aku buntu..

Amanah pada agama?
Amanah Allah pada semua manusia sebagai khalifah di muka buminya.. Tapi aku tidak menghormati makhluk lain ciptaannya.. Aku tidak menghormati sesama insan.. sering aku melukakan hati insan yang aku sayang.. Amanah agama memperjuang dan menegakkan Islam di atas dunia.. Namun awal-awal lagi aku sudah gagal dalam mempertahankan Islam dari dalam diriku sendiri... Aku kotor, bagaimana Islam boleh aku tegakkan? Amanah imej Islam? Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya. Imej Islam dipandang melalui penganutnya... Namun, aku sendiri yang menjatuhkan imej itu... Alangkah rendahnya martabatku...




Amanah pada ibu bapa?
Banyak kali kumenyimpang dari amanah mereka... Hasrat mereka menghantar aku ke universiti untuk menuntut ilmu, tapi bukan ilmu yang kucari sebenarnya... Harapan mereka supaya aku jadi insan berguna, berpendidikan, menjaga agama dan maruah... Tapi, hari ke hari aku makin tidak berguna. Apa masalahku yang sebenar? Aku sendiri buntu... Pinta mereka supaya aku punya cita-cita hidup... Tapi aku hidup mengikut caraku sendiri, tanpa memikirkan masa hadapan. Apakah tujuan hidupku yang kudambakan?





Amanah pada diri sendiri?
Diri sendiri mahukan haknya. Tapi aku menggunakan jasad mengikut kemahuanku.. Diri sendiri mengaku dialah hamba pada Pencipta seluruh alam. Namun aku takabbur dan bongkak pada kesempurnaan kurnianNYA... Diri sendiri mahukan Sifat mahmudah menjadi perhiasan. Tapi aku jinakkan dan kotorkan dengan mazmumah... Aku menipu dan berhelah.. Aku sombong dan riyak.. Aku mendekati maksiat dan menjauhi yang maaruf.. Aku malas dan bertangguh.. Dipelihara syaitan yang sudah sedia gemuk.. Bergembiralah syaitan atas kejayaan godaannya..
Di mana kesedaran ini akan bermula? Bagaimana ia harus diaplikasi untuk mengubah diri? Bagaimana caranya memuncakkan kesedaran ini? Lantaran hati telah zulmat dihitami... Sedarlah diri... Kau punya AMANAH...
Amanah yang wajib kau laksanakan.. Amanah yang akan dipersoalkan di akhirat... Amanah yang menjadi penentu Syurga dan Neraka...
Insaflah diri...


Feel free to surf....
Feel Hard to leave...

No comments:

Post a Comment